Friday 26 October 2007

Hari Raya di notts...

Terlebih dahulu eloklah rasanya saya mengucapkan salam aidilfitri kepada semua. Memandangkan saya menyepi terlalu lame.. maknanya beraya sakan le teman yer...
mungkin juga..dan mungkin tidak. Ini kerana seminggu sebelum aidilfitri menjelma, anak saya dijangkiti demam campak.Jadi.. raya kami, ala2 raya biskut choc fudge. sekejap raye..sekejap idak. kami sekeluarga keluar juga berhari raya ke rumah rakan2 yang terdekat yang mengundang kami ataupun memaksa kami datang..eheheheh...dengan menanya dahulu pertimbangan mereka apabila mendengar anak kami baru seminggu di jangkiti campak. rata2 rakan2 baik memang menyuruh kami datang, malahan mereka pula menunjukkan ihsan tidak kesah dgn berkunjung ke rumah kami.time kasih banyak2 my fren.
Berbalik kepada hari raya,sebenarnye kami masyarakat melayu di notts ini menjangkakan hari raya same dgn mesia.iaitu pada hari sabtu.malam ketika nak bersolat terawih kami di kejutkan bahawa raya sebenar jatuh pada hari jumaat,iaitu keesokan hari.kelam kabut suami saya ke masjid pakistan terdekat bertanya,adakah mereka masih berterawih malam ini dan bila mereka berhari raya? rupa2nye org pakistan di sini masih berterawih pada malam tersebut di mana kami semua masih bingung mendengar pengumuman penghulu bahawa hari raya jatuh pada esok hari .Dengar2nya anak bulan yang kami ikut adalah dari masyarakat arab di sini.maka apalagi..kelam kabut semua org, ayam daging tidak di beli lagi,esok perlu berjumpa supervisor, dan bagaimana dengan takbir hari raya pulaaaa..??.
Eeehehe.. walaupun semua org masih terkejut takbir hari raya masih dijalankan seperti biasa.. org lelaki berkumpul pada satu rumah bertakbir dan berkunjung pula ke rumah seterusnya yang sudahpun dilistkan terlebih dahulu oleh ajk kerohanian.dan dengarnye..takbir kali ini lebih menyegatnye yer... habis pukul 3.30pagi.whateverlah u guys.. asalkan bahagia...
Gambar mereka bertakbir dari rumah ke rumah..

oopss... dan yang bestnye hampir kebanyakkan rumah membuat rumah terbuka.. ada yang menganjurkannya secara berkumpulan.. seperti berpakat mengadakan di dewan, di rumah utk makan tengahari , makan malam malah jemputan sarapan pagi raya.
dan hehehe.. keluarga kami juga ade join venture dgn family kak za mengadakan sarapan raya. dannn..puihhhhh.... almaklumlah sarapan pagi ..kami adalah rumah pertama yang dikunjungi.memang tuan rumah kene berada di dapur... utk???..menambah makanan setiap masa...ehehehehhe... nasib baik saya join ngan kak za..kalau kami jer.. habis laaaaa...

antara gambar hari raya.....

Berhari raya di dewan


Dari minggu ke minggu ....rumah ke rumah ..sume beraya walaupun hanya datang utk bercot cet..

itu saje utk kali ini.. nak menjenguk fotopages anak saya pula.... jumpe lagi...

1 comment:

Unknown said...

alamak.. dah lambat sungguh ni.. tapi tak kesah la.. nak mintak ampun maap zahir batin.. kasarnye bahasa n perbuatan aku.. lekanya aku nak jaga hati ko.. maafkan aku ek.. selamat habis raye.. :P kemsalam sume2 yg ko kenal samada aku kenal dan tak kenal.. err.. belasah je..